المستخلص: استهدف هذا البحث تحديد فاعلية برنامج إرشادي لتنمية وعي ربات الأسر المتزوجات حديثاً بالتخزين المنزلي وعلاقته بإدارتهن لموردي الوقت والجهد، واشتمل البحث عينة أساسية تمثلت في (210) ربة أسرة متزوجة حديثاً تم إختيارهن بطريقة صدفية غرضية من ربات الأسر المتزوجات حديثاً من العاملات بجامعة عين شمس ومن الطالبات وخريجات کلية التربية النوعية جامعة عين شمس، وبعض المعارف والأقارب، عاملات وغير عاملات، ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة، بشترط أن تقل مدة زواجهن عن خمس سنوات، وعينة تجريبية تم إختيارهن بطريقة غرضية بناءاً على نتائج البحث الأساسية وبلغ عددهن (47) ربة أسرة متزوجة حديثاً وکان هناک تجانس بين ربات الأسر المتزوجات حديثاً عينة البحث التجريبية في أکثر من خاصية فکلهن أقل من 21 سنة وذوات مستوي تعليمي منخفض، ومن غير العاملات، ومن ذوات الدخل الشهري المنخفض، وتمثلت أدوات البحث في (استمارة البيانات العامة، استبيان وعي ربات الأسر المتزوجات حديثاً بالتخزين المنزلي، استبيان إدارة موردي الوقت والجهد، برنامج إرشادي لتنمية وعي ربات الأسر المتزوجات حديثاً بالتخزين المنزلي، وإتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي إلى جانب المنهج التجريبي، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (01,0) بين درجات ربات الأسر المتزوجات حديثاً عينة البحث الأساسية في الإستجابات على استبيان الوعي بالتخزين المنزلي بمحاوره الأربعة (تخزين وحفظ الأطعمة، تخزين الملابس ومکملاتها، تخزين الأدوية في المنزل، تخزين مواد التنظيف والمواد الکيماوية بالمنزل) تبعاً لإختلاف متغيرات الدراسة (عمر ربة الأسرة، المستوي التعليمي لربة الأسرة، عمل ربة الأسرة، دخل الأسرة الشهري) لصالح ربات الأسر ذوات الفئة العمرية الأکبر، وذات المستويات التعليمية الأعلى، والعاملات، وذات الدخل الشهري المرتفع، کما تبين وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (01,0) بين ربات الأسر المتزوجات حديثاً عينة البحث الأساسية في الإستجابات على استبيان إدارة موردي الوقت والجهد تبعاً لإختلاف متغيرات الدراسة (عمر ربة الأسرة، المستوي التعليمي لربة الأسرة، عمل ربة الأسرة، دخل الأسرة الشهري) لصالح ربات الأسر ذوات الفئة العمرية الأکبر، وذات المستويات التعليمية الأعلى، والعاملات ، وذات الدخل الشهري المرتفع.، کذلک إتضح وجود علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية تراوحت بين (05,0)، (01,0) بين محاور استبيان وعي ربات الأسر المتزوجات حديثاً بالتخزين المنزلي وأبعاد استبيان إدارة موردي الوقت والجهد، بينما أسفرت نتائج البحث التجريبية عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية في مستوي وعي ربات الأسر المتزوجات حديثاً بالتخزين المنزلي بمحاوره الأربعة (تخزين وحفظ الأطعمة، تخزين الملابس ومکملاتها، تخزين الأدوية في المنزل، تخزين مواد التنظيف والمواد الکيماوية بالمنزل) عند مستوي دلالة (0.01) قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدي، وأوصت الباحثة بتفعيل الاستفادة بنتائج هذا البحث في عمل ندوات توعية لربات الأسر المتزوجات حديثا والطلاب، وتطبيق برامج إرشادية لتنمية الوعي بالتخزين المنزلي لإکساب أفراد الأسرة الوعي السليم نحو التخزين المنزلي وتوضيح أهميته وانعکاسه على إدارة الفرد لموردي الوقت والجهد، کما أوصت بإنشاء موقع على الإنترنت متخصص في إدارة اشؤون المنزلية؛ ويضم في محتوياته التخزين المنزلي وعلاقته بإدارة موردي الوقت والجهد. Abstract: The current research aimed at determining the effectiveness of a guidance program to develop awareness of newly married heads of household of home storage and its relationship to their management of time and effort suppliers, The research included a basic sample represented by (210) housewives of a newly married family who were chosen in a coincidental manner by housewives of newly married families from workers at Ain Shams University and from female students and graduates of the Faculty of Specific Education Ain Shams University, and some knowledge and relatives, workers and non-workers, and from social levels And different economic conditions, provided that the period of their marriage is less than five years, And an experimental sample was chosen in a purpose based on the main results of the research. They numbered (47) newly married female heads of household and there was homogeneity among newly married heads of household heads. The experimental research sample was in more than one characteristic, as they are both under 21 years old and have a low educational level, and are not working, With low monthly income, the research tools consisted of (public data form, a questionnaire awareness of newly married heads of household in the household storage, a time and effort resource management questionnaire, a pilot program to develop the awareness of newly married heads of households with home storage, and the research followed the descriptive analytical approach in addition to the experimental approach, The results of the research showed that there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the degrees of newly married heads of household heads, the basic research sample in the responses to the questionnaire awareness of home storage in its four axes (storage and preservation of foods, storage of clothes and their supplements, storage of medicines at home, storage Cleaning materials and chemicals in the home (depending on the variables of the study (age of the head of the family, the educational level of the head of the family, the work of the head of the family, the monthly family income) in favor of female heads of families with the largest age group, and with higher educational levels, workers, and with a high monthly income, There were also statistically significant differences at the level of (0.01) between newly married heads of households, the main research sample in the responses to the questionnaire management of time and effort suppliers according to the difference in the study variables (age of the head of the family, the level of education of the head of the family, work of the head of the family, family income Monthly) for the benefit of heads of households with the largest age group, with higher educational levels, working women, and with a high monthly income. Also, it was found that there is a correlation relationship with statistical significance ranging between (0.05) and (0.01) between the axes of the household heads awareness survey Newlyweds with household storage and dimensions of the time and effort supplier management survey, While the experimental research results resulted in a statistically significant difference in the level of awareness of newly married heads of household in the four-axis household storage (storing and preserving foods, storing clothes and their accessories, storing medicines at home, storing cleaning materials and chemicals in the home) at the level of significance (0.01) before After applying the program for post application, The researcher recommended activating the utilization of the results of this research in creating awareness seminars for newly married housewives and students, and applying counseling programs to develop awareness of home storage to give family members sound awareness towards home storage and clarify its importance and reflection on the individual management of time and effort suppliers, also recommended the creation of a website specializing in Home Affairs Department It includes home storage and its relationship to time and effort resource management.
المستخلص: هدف البحث الى تعرف العلاقة بين التفکير الإيجابي والذکاء الناجح ، والکشف عن العلاقة بين التفکير الإيجابي وقوة السيطرة المعرفية، وتحديد التأثير المباشر للتفکير الإيجابي فى الذکاء الناجح، وتحديد التأثير المباشر للتفکير الإيجابي فى قوة السيطرة المعرفية، وتحديد التأثير المباشر لقوة السيطرة المعرفية فى الذکاء الناجح، وتحديد التأثير غير المباشر للتفکير الإيجابي فى الذکاء الناجح عبر قوة السيطرة المعرفية، وذلک لدى عينة من طلاب کلية الاقتصاد المنزلى بلغ عددهم (708) طالب وطالبة ولتحقيق ذلک تم إعداد مقياس التفکير الإيجابي، مقياس الذکاء الناجح، ومقياس قوة السيطرة المعرفية، وقد اسفر البحث الحالى عن النتائج التالية: توجد علاقة بين التفکير الإيجابي والذکاء الناجح ، وجود علاقة بين التفکير الإيجابي وقوة السيطرة المعرفية، يوجد تأثير مباشر دال إحصائيا للتفکير الإيجابي فى الذکاء الناجح، يوجد تأثير مباشر دال إحصائيا للتفکير الإيجابي فى قوة السيطرة المعرفية، يوجد تأثير مباشر دال احصائيا لقوة السيطرة المعرفية فى الذکاء الناجح، يوجد تأثير غير المباشر للتفکير الإيجابي فى الذکاء الناجح عبر قوة السيطرة المعرفية. Abstract: The research aims at the recognition between positive thinking and successful intelligence , the revelation of the relationship between positive thinking and cognitive holding power , the determination of the direct impact of positive thinking on successful intelligence and the direct impact of positive thinking on cognitive holding power. The research also aims at the determination of the indirect impact of positive thinking on the successful intelligence via cognitive holding power, that was run on a sample of the students of Home Economics college which numbered(708) of male and female students- and for achieving this- the scale of positive thinking, the scale of successful intelligence and the cognitive holding power scale were prepared.The current research resulted into the following outcomes: there is a relationship between positive thinking and successful intelligence , and there is a relationship between positive thinking and cognitive holding power and it also found out a direct impact statistically denotive of the positive thinking on cognitive holding power and there is a statistically denotive direct impact of cognitive holding power on successful intelligence It also found out an indirect impact of positive thinking on successful intelligence via cognitive holding power.
المستخلص : هدف البحث الحالي إلي التعرف علي أثر برنامج تعليمي مقترح قائم علي الدمج بين إستراتيجية التخيل الموجه والتعليم الإلکتروني في تنمية مهارات التفکير الإيجابي لدي طالبات کلية الاقتصاد المنزلي من خلال تدريس مقرر طرق تدريس الاقتصاد المنزلي، ،ولتحقيق هذا الهدف حددت مهارات التفکير الإيجابي المناسبة لطالبات الجامعة ، وحددت أسس بناء البرنامج التعليمي القائم علي الدمج ، وفي ضوء هذه الأسس صمم البرنامج الذي اعتمد علي الدمج بين إستراتيجية التخيل الموجه بمراحلها کتدريس صفي والتعليم الإلکتروني عبر الانترنت ، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي القائم علي التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة والقياس القبلي البعدي ، وتکونت عينة البحث من 60 طالبة من طالبات الفرقة الرابعة (قسمي التغذية وعلوم الأطعمة وتکنولوجيا الأغذية ) بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر ، وتمثلت أداة البحث في مقياس التفکير الإيجابي (إعداد الباحثة) ،وتم تطبيق المقياس قبليا وبعديا علي الطالبات عينة البحث ،وقد أوضحت النتائج الأثر الفعال للبرنامج التعليمي المقترح في تنمية مهارات التفکير الإيجابي لدي الطالبات ، واستمر تأثير البرنامج خلال فترة المتابعة ، ولم تظهر النتائج وجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات الطالبات عينة البحث علي مقياس التفکير الإيجابي يعزي لاختلاف التخصص الأکاديمي . وفي ضوء تلک النتائج أوصي البحث بضرورة اهتمام البرامج الدراسية بالجامعة بتنمية مهارات التفکير الإيجابي ،وضرورة استخدام إستراتيجية التخيل الموجة في تعديل بعض الصور الذهنية السلبية والسمات النفسية لدي الطلاب، والاهتمام بدمج استراتيجيات التعليم الإلکتروني مع استراتيجيات تدريسية اخري لتوظيف عمليات عقلية أکثر. Abstract : The aim of the current research is to identify the impact of a proposed educational program based on the blending of guided imagination strategy and e-learning on developing positive thinking skills among students of the Faculty of Home Economics through teaching the Home Economics Teaching Methods course, and to achieve this goal, positive thinking skills were identified appropriate for university students. The foundations for building an educational program based on inclusion were identified, and in light of these foundations, the program was designed that relied on the blending of a strategy of guided imagination in its stages, such as classroom teaching and e-learning via the Internet. Of 60 female students from the fourth year (Departments of Nutrition and Food Science and Food Technology) at the Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, and the research tool consisted in the positive thinking scale (the researcher preparation), and the scale was applied before and after the research sample students, and the results showed the effective impact of the educational program The proposal was to develop positive thinking skills among female students, and the program’s influence continued during a period of time Follow-up, and the results did not show a statistically significant difference between the mean scores of the research sample on the positive thinking scale due to the difference in academic specialization. In light of these results, the research recommends the need for university study programs to focus on developing positive thinking skills, the necessity of using wave imagery strategy to modify some negative mental images and psychological features of students, and interest in blending e-learning strategies with other teaching strategies to employ more mental processes.
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مُتطلبات تعليم ريادة الأعمال لطلبة مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين ، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، کما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مکونة من (245) معلماً ومعلمةً. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مُتطلبات تعليم ريادة الأعمال لطلبة مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة عالية بشکل عام، کما جاءت عالية في محوري المتطلبات المادية والمتطلبات التشريعية، ولکنها جاءت متوسطة في محور المتطلبات البشرية ، وکشفت النتائج أيضاً عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة من المعلمين عند مستوى (α ≤ 0.05) تُعزى إلى متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. A bstract : The present study aimed to identify The requirements of entrepreneurship education for students of post-basic education schools in Al Batinah North Governorate, Sultanate of Oman from the teachers’ Perspective, study used a descriptive method, also used the questionnaire to collect data and information were applied to a sample of (245) teachers. The findings of the study showed that The requirements of entrepreneurship education for students of post-basic education schools was came generally high; They also came high of Fields: Physical and legislative requirements, but it came Medium in the field of human requirements,; Results also showed that there were no significant differences at (α ≤ 0.05) in the study variables which are sex, academic level and Years of experience.
مستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرُّف على مفهوم التجارة الإلکترونية لدى المرأة السعودية من وجهة نظر طالبات جامعة الأميرة نورة ، کما هدفت إلى تقديم تصوُّر مقترح لاستشراف هذه التجارة بالنسبة للمرأة في ظل جائحة کورونا کوفيد- 19. واستخدمت استبانة حوت (33) عبارة شملت: مفهوم التجارة الإلکترونية؛ ومزايا التجارة الإلکترونية، وتحديات التجارة الإلکترونية، وأهمية التجارة الإلکترونية، والاتجاه نحو التجارة الإلکترونية. کما تم قياس الصدق والثبات. ووزِّعت الاستبانة إلکترونيًّا على عينة بلغت (300) طالبة. وتم إجراء مقابلات مع عينة بلغت (30 طالبة).واستخدمت التکرارات والنسب المئوية واختبار مربع کاي والرتب في تحليل البيانات. وکشفت النتائج تباين المفاهيم، حيث جاء مفهوم بيع وشراء السلع باستخدام التطبيقات الإلکترونية بالرتبة الأولى. وکانت أبرز المزايا إتاحة التجارة الإلکترونية خلال 24 ساعة على مدار السنة. وتصدرت قائمة التحديات رغبة البعض في الدفع عند التسليم بدلاً عن الدفع الإلکتروني المقدم؛ وعدم ثقة المستهلک بجودة المنتجات؛ وعدم الاطمئنان على البيانات والبطاقات البنکية. إضافة إلى الغش في الأسعار وخدمات التوصيل. وبيَّنت النتائج وجود اتجاهات سالبة بسبب هذه التحديات . کما کشفت الوعي بهذه التجارة و أنها فرصة لزيادة الدخل والتمکين الاجتماعي للمرأة. و اتفقت العينة على أن التزام التاجرة الإلکترونية بأخلاقيات التجارة يعزز صورة الاسلام المعتدل، ووضحت أهمية تأسيس متاجر إلکترونية خاصة بالمنتجات السعودية. وقدَّمت المجيبات مقترحات متعددة. وشملت التوصيات ترقية منظومة التجارة الإلکترونية بتضمين محور إدارة الأزمات، وإکساب المرأة مهارات المشارکة الفاعلة في هذه التجارة، و إنشاء جمعية للتجارة الإلکترونية للمرأة. وقدمت الدراسة مقترحاً لاستشراف التجارة الإلکترونية للمرأة السعودية. Abstract ; The study aims to investigate the Saudi woman's awareness of electronic commerce (EC) from Princess Norah University (PNU) students' points of view. It also aims to provide a suggested futuristic framework for (EC) on the shade of the coronavirus covid-19 outbreak. For data collection a questionnaire of (33) items was developed containing (5) themes. These are: The concepts of (EC), advantages of (EC) represented, the challenges of (EC), the awareness of the importance of (EC) and the woman's attitudes toward (EC). The questionnaire was reviwed by specialists and both its validity (alpha= 0.001) and reliability were statistically measured(alpha= 0.001) . The research followed the futuristic studies methodology. The results indicate the high value for both the validity and reliability of this tool to be implemented. The questionnaire was electronically distributed to a sample of (300) students. To investigate the depth of the responses, an interview guide that included 8 main questions and some probes was conducted with a sample of (30) PNU students. The results showed women's diverse concepts of (EC) such as electronic buying & selling and lack of using banking services. Also, (EC) allows its service for 24 hours without time or geographical barriers. In addition, (EC) supports women's small-scale business projects. On the other hand, the challenges emerged included lack of trust of (EC) especially with regard to banking services, as well as women's poor technological skills and competencies. Also, they included fraud in prices, specifications of products and in delivery services. Moreover, the results revealed women's negative attitudes toward (EC) due to these challenges. Additionally, the results pointed out that the ethical commitment of women electronic merchants enhances the image of moderate Islam. They showed the importance of establishing international electronic shops specially for Saudi products. The sample provided multiple suggestions including: customer services, presentation and marketing, building trustin EC, payment methods, rules and regulations. The study provided a set of recommendations included action steps for upgrading Saudi's (EC) foresight and encompassing crisis management as a theme into its system, urging researchers to conduct continuous evaluative studies in (EC) on the shade of the coronavirus covid-19 crisis, establishing an (EC) association for women, and empowering Saudi women with skill and competency to participate effectively in the (EC).
المستخلص: تعتمد مواجهة مشکلة أطفال الشوارع على الجهد الجماعي المنظم والمتکامل بين المؤسسات الحکومية والمنظمات غير الحکومية والقطاع الخاص، والأهالي والأطفال أنفسهم ، لذا يهدف البحث الحالى بصفة أساسية إلى التعرف على العلاقة بين الآليات الآمنة لدمج أطفال الشوارع بالمؤسسات الإيوائية فى ظل جائحة کورونا covid-19 واستثمار رأس المال الاجتماعى لديهم ، وقد تکونت عينة البحث من (45) طفل تراوحت أعمارهم بين (7- لأقل من 15) عام ، تم اختيارهم بطريقة قصدية من المودعين بمؤسسة دار البشرى للإيواء بمحافظة الغربية ، وتمثلت أدوات البحث فى استمارة البيانات العامة ، مقياس الآليات الآمنة لدمج أطفال الشوارع بالمؤسسات الإيوائية ، مقياس استثمار مؤشرات رأس المال الإجتماعى لديهم ، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي . وتمثلت أهم نتائج البحث فى : أن أهم أسباب ظاهرة أطفال الشوارع کانت الأسباب الأسرية حيث جاءت فى المرکز الأول بنسبة 39.6% ، وجاء التضامن الاجتماعي القائم على التعاون والاتصال فى مقدمة مؤشرات رأس المال الاجتماعى لأطفال الشوارع المودعين بالمؤسسات الإيوائية بنسبة 41.9% ، وکانت آلية الدمج التعليمى الآمن أهم آليات دمج هؤلاء الأطفال بنسبة 38.7%. وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين کل من الآليات الآمنة لدمج أطفال الشوارع بالمؤسسات الإيوائية ککل ، واستثمار مؤشرات رأس المال الاجتماعى لديهم ککل . وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى کل من (آلية الدمج التعليمى الآمن – آلية الدمج الصحى الرياضى الآمن – آلية الدمج الأسرى الآمن) لأطفال الشوارع بمؤسسة الإيواء لصالح الفئات التالية (السن الأصغر ، مدة الإقامة الأطول ، من التحق بالمدرسة لفترة ثم ترکها) عند مستوى دلالة (0.01) لکل منهم . وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى استثمار شبکة العلاقات الاجتماعية لأطفال الشوارع لصالح السن الأصغر ، ولصالح السن الأکبر فى کل من استثمار التضامن الاجتماعي ، وإيقاظ الذات وتعزيز المهارات الاجتماعية ، ولصالح مدة الإقامة الأطول ، ومن التحق بالمدرسة لفترة ثم ترکها فى جميع محاور المقياس عند مستوى دلالة (0.01) لکل منهم. Abstract: Confronting the problem of street children is a national responsibility that is based on a collective, organized and integrated effort between government institutions, NGOs, the private sector, parents and children themselves. Therefore, the current research aims mainly to identify the relationship between safe mechanisms for integrating street children with residential institutions and invest their social capital under the Corona pandemic covid-19. The research sample consisted of (45) children who were intentionally chosen from those who were deposited in the Dar Al Bushra Foundation for accommodation. The research tools were in the general data form, the scale of safe mechanisms for the integration of street children in residential institutions, the measure of investing social capital indicators. And followed in the research descriptive analytical method. The most important search results were:- The most important reasons for the phenomenon of street children were family reasons, as it came in first place with a rate of 39.6%, that social solidarity based on cooperation and communication was the first indicators of social capital for street children who were deposited in residential institutions by 41.9%, and educational inclusion was the most important mechanism for integrating children Streets deposited in residential institutions, where it came in first place by 38.7%.There is a positive correlation relationship with statistical significance at level (0.01) between each of the safe mechanisms for integrating children of residential institutions as a whole, and investing them with social capital indicators as a whole.- There are statistically significant differences in each of the (safe educational integration - sports health - prisoners) for street children in the accommodation institution in favor of the following groups (younger age, longer residence period, who was in school and left) at the level of significance (0.01) for each of them.- There are statistically significant differences in the investment of the network of social relations of street children in favor of the younger age, and in favor of the older age in both social solidarity investment, self-awakening and the enhancement of social skills, and in favor of the longer stay period and who was in school and left them in all axes of the scale at the level of significance ( 0.01) for each of them.
المستخلص: يهدف البحث الحالي إلى تسليط الضوء على العوامل التي باعدت بين القادة الفرس وخلفاء بني العباس في عصر نفوذ الأتراک حيث شعر الفرس في المشرق عموماً بأن هيمنة الأتراک قد قطعت أحلامهم في امتلاک مقدرات الخلافة والسيطرة التامة عليها وإعادة نفوذهم في الدولة العباسية مما دفع الفرس إلى الانخراط في حرکات مناوئة للعباسيين هددت کيان دولتهم وأدت فيما بعد إلى ظهور دويلات مستقلة في مناطق الفرس الأصلية فظهرت الدولة الطاهرية في خراسان- والصفاريين في سجستيان ودولة بني سامان. Abstract: The present research aims to highlight on factors that spaced out between Persian leaders and Abbasside allies during Turkish influence, where Persians generally in orient felt that domination of Turkish has cut their dreams to possess abilities of Caliphate and complete domination and their re-influence in Abbasside State, which motivated Persians to involve in enmity movements against Abbasside that threatened their state and later on led to occurrence of independent small states in original regions of Persians; such as the Tahirian state in Khorasan, Saffarid in Sajistan and State of Bani Saman.
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع ممارسة مديري المدارس للقيادة الروحية في ولاية عبري بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، کما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مکونة من (105) من مساعدي المديرين والمعلمين الأوائل. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن واقع ممارسة مديري المدارس للقيادة الروحية في ولاية عبري بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان جاء بدرجة کبيرة جداً بشکل عام، کما جاء بدرجة کبيرة جداً أيضاً في جميع محاور الدراسة وهي: الايمان، والايثار، والعلاقات الانسانية، والرؤية، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى (α ≤ 0.05) تُعزى إلى متغيرات الجنس، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. Abstract The present study aimed to identify the reality of practicing spiritual leadership by the school principals of the state of Ibri at Al-Dhahirah Governorate, Sultanate of Oman, study used a descriptive method, also used the questionnaire to collect data and information were applied to a sample of (105) assistance principals and senior teachers. The results of the study showed that the reality of practicing spiritual leadership by the school principals of the state of Ibri at Al-Dhahirah Governorate, Sultanate of Oman was came generally high degree ; They also came high degree of all Fields: Faith, altruism, human relationships, and vision; Results also showed that there were no significant differences at (α ≤ 0.05) in the study variables which are gender, Years of experience and academic level..
المستخلص : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور مُديري المدارس في قيادة تعليم ريادة الأعمال بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، کما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مکونة من (250) معلماً ومعلمةً. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن دور مُديري المدارس في قيادة تعليم ريادة الأعمال بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان جاء بدرجة متوسطة بشکل عام، کما جاء بدرجة متوسطة أيضاً في جميع محاور الدراسة وهي: التخطيط، والتنفيذ والتقويم، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى (α ≤ 0.05) تُعزى إلى متغيري المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، أما مُتغير الجنس فلم توجد هذه الفروق في محوري التنفيذ والتقويم ولکن وجدت في محور التخطيط ولصالح الإناث. Abstract The present study aimed to identify The role of school principals in leading entrepreneurship education in post-basic education in the Al-Batinah North Governorate, Sultanate of Oman, study used a descriptive method, also used the questionnaire to collect data and information were applied to a sample of (250) teachers. The findings of the study showed that The role of school principals in leading entrepreneurship education in post-basic education was came generally Medium; They also came Medium of all Fields: Planning, implementation and evaluation,; Results also showed that there were no significant differences at (α ≤ 0.05) in the study variables which are academic level and Years of experience, as for the sex variable, these differences did not exist in the implementation and evaluation Fields, but were found in the planning Field and in favor of females.
المستخلص : هدف البحث إلى تحديد درجة ممارسة معلمي التربية البدنية لأهم الکفايات التعليمية بمدارس التعليم العام في قطاع الحجاز بتعليم بيشة . وقد قام الباحث بتطبيق أداة البحث علي عينة عشوائية من معلمي التربية البدنية وعددهم (20) معلما من مجتمع الدراسة الأصلي و لتحقيق أهداف البحث وتحليل البيانات التي تم تجميعها، فقد تم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية المناسبة باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية Statistical Package for Social Sciences والتي يرمز لها اختصاراً بالرمز (SPSS). وقد توصل البحث لأهم لعدة نتائج أهمها : بلغ المتوسط الحسابي العام لمحور ممارسة معلمي التربية البدنية في تعليم بشبة للکفايات التعليمية من وجهة نظر المعلمين (2.26) وهو متوسط يقع في الفئة الثانية من (1.67 إلى 2.33) وهي الفئة التي تشير إلى خيارالممارسة بدرجة متوسطة.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الکفايات التعليمية تعزى لمتغير المؤهل العلمي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام الکفايات التعليمية تعزى لمتغير سنوات العمل. Abstract The research aimed to determine the degree of physical education teachers practicing the most important educational competencies in public education schools in the Hijaz sector in Bisha education. The researcher has practiced the educational tools randomly by selecting twenty physical education teachers in the field of study. ln order to achieve the objective of study. Therefore, the researcher used SPSS The standard deviation used to measure the extent of deviation of sample responses. Test (T) used to measure the variations of statistical significance. The arithmetic average according to the teachers point view was (2.26) as the second category from (1.67 to 2. that pointed to the medium practice. No self discrepancies in the use of educational competencies according to qualifications, No self discrepancies in the use of educational competencies according to experiences